Jak zdać egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego? 

5 błędów jakich należy unikać, aby dobrze zdać egzamin 8-klasisty

      

 

1. NIECZYTANIE POLECENIA ZE ZROZUMIENIEM lub NIEDOKŁADNE CZYTANIE POLECENIA

CZYTAJ POLECENIE BARDZO DOKŁADNIE!

 Zwróć uwagę na limit słów, na to czy można zmieniać formę podanych wyrazów lub ich kolejność, czy można coś dodać do tych wyrazów i ile słów, czy w poleceniu lub pytaniu jest jakieś przeczenie np. słówko NOT = NIE lub NEVER = NIGDY

 

2. NIETRZYMANIE SIĘ LIMITU SŁÓW

A) LIMIT SŁÓW DO WSTAWIENIA W LUKĘ 

Popatrz dokładnie na polecenie. Sprawdź ile wyrazów możesz dodać oprócz wyrazów już podanych.

Zwykle możesz w lukę wstawić trzy wyrazy wliczając w to wyrazy już podane. Musisz się tego trzymać, gdyż jeśli wstawisz więcej słów, dostaniesz 0 punktów nawet jeśli to, co wstawisz będzie w pełni poprawne pod względem logicznym, gramatycznym i ortograficznym.

B) LIMIT SŁÓW W WYPOWIEDZI PISEMNEJ (w e-mailu lub we wpisie na bloga)

Pamiętaj! Szczególnie ważna jest dolna granica słów. Nie można napisać mniej słów niż 50. Wyrazy podane już na początku wypowiedzi w zadaniu nie liczą się do limitu słów, więc uczeń musi sam napisać minimum 50 słów. Ważne! Skróty liczą się jak jedno słowo.

 

3. WSTAWIANIE INNYCH WYRAZÓW ZAMIAST WYRAZU PODANEGO W NAWIASIE

WYKORZYSTAJ KONIECZNIE WYRAZ PODANY W NAWIASIE!

Jeśli w poleceniu jest, że masz wykorzystać wyraz podany w nawiasie i nie możesz zmienić formy tego wyrazu, to musisz użyć podanego wyrazu w niezmienionej formie.

 Jeśli w nawiasie jest kilka wyrazów - też musisz wykorzystać je wszystkie i zwróć uwagę na polecenie, bo najczęściej jest napisane, że nie można zmieniać ich kolejności.

 

4. BRAK LOGICZNEGO i GRAMATYCZNEGO DOPASOWANIA

Ten błąd jest szczególnie częsty w dwóch typach zadań na egzaminie 8-klasisty z języka angielskiego:

A) Dopasowywanie zdań wyjętych z tekstu w rozumieniu tekstu czytanego

B) Wstawianie w luki wyrazów z ramki w części gramatyczno-leksykalnej

 

Jak sobie poradzić i nie popełniać tego błędu?

Sytuacja A:

Przeczytaj uważnie zdanie przed luką i za luką.

Zwróć uwagę na osoby, które się tam pojawiają i w jakiej są liczbie np. jeśli pojawia się tam kilka osób, to w zdaniu do wstawienia musi być nawiązanie w postaci liczby mnogiej, więc możemy się tam spodziewać np. zaimka osobowego ‘they’; jeśli zdanie przed luką dotyczy kobiety, to w zdaniu do wstawienia szukajmy zaimka osobowego ‘she’ lub innego określenia dotyczącego kobiety itd.

Sytuacja B:

Sprawdź czy w luce brakuje czasownika, rzeczownika, przymiotnika czy przysłówka

Zobacz co jest przed luką i za nią:

a) przed luką może być jakieś wyrażenie, które łączy się z konkretną formą np. 'I'm keen on' i wtedy musisz wstawić w lukę tzw. formę 'gerund', czyli rzeczownik odczasownikowy z końcówką -ING np. I'm keen on riding a bike

b) za luką może być też przyimek, z którym łączy się słówko z luki np. jeśli za luką jest 'for' to wybieramy coś co się z tym łączy np. czasownik 'look' łączy się z 'for' i otrzymujemy wtedy znaczenie 'szukać' lub może się zdarzyć połączenie 'look at' i otrzymujemy wtedy znaczenie 'patrzeć na', więc sprawdzamy czy logicznie to pasuje do podanego tekstu.

 

5. NIEDOKŁADNOŚĆ

1. Niedokładność przejawiająca się tym, że uczeń mało dokładnie tłumaczy tekst lub w transformacji odbiega za bardzo od zdania nr 1 i za dużo zmienia, podczas gdy w poleceniu jest, aby zdanie nr 2 było jak najbardziej podobne do zdania nr 1 - TŁUMACZ i PRZEKSZTAŁCAJ ZDANIA DOKŁADNIE!

2. Niedokładność w czytaniu polecenia, pytań i podanych odpowiedzi prowadzi do wielu błędów - CZYTAJ UWAŻNIE POLECENIE I PYTANIA ORAZ PODANE ODPOWIEDZI

3. Niedokładność przy wpisywaniu wyrazów w luki lub w pisaniu e-maila lub wpisu na bloga - uczeń nie zwraca uwagi na poprawną pisownię i gramatykę i robi dużo błędów, uczeń nie sprawdza po sobie - PISZ STARANNIE I UWAŻNIE zwracając uwagę na poprawną pisownię oraz SPRAWDŹ PO SOBIE!

4. Niedokładność w słuchaniu - uczeń wysłucha jedną rzecz i już nie słucha do końca, a tymczasem tekst do słuchania jest zwykle podchwytliwy i często na końcu okazuje się, że odpowiedź, którą wybrał od razu spiesząc się była niewłaściwa - SŁUCHAJ UWAŻNIE DO KOŃCA!

5. Niedokładność w wyszukiwaniu słów lub wyrażeń kluczowych dla zrozumienia tekstu lub wypełnienia luk po polsku lub po angielsku. Uczeń wyszukuje coś niedokładnie i myśli, że to jest to, gdyż nie doczyta uważnie do końca - CZYTAJ UWAŻNIE DO KOŃCA!

Powodzenia na egzaminie! Trzymamy za Was kciuki!

Zapraszamy do obejrzenia filmiku na naszym kanale Angielski ELC Online na YouTube oraz do polubienia i podzielenia się tym filmikiem ze znajomymi. Zachęcamy też do subskrypcji naszego kanału i kliknięcie dzwoneczka, aby dostawać na bieżąco powiadomienia o nowych filmikach. Dajcie znać w komentarzach czy popełniacie te błędy i czy ten artykuł na blogu oraz filmik jest dla Was pomocny.

Zapraszamy też do zapoznania się z ofertą kursów języka angielskiego online: https://bit.ly/3FG8m9j

oraz do zapisów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

Zapraszamy do przeczytania również innych artykułów z poradami dla 8-klasistów:

E8 Rozumienie ze słuchu: https://bit.ly/37nC7iL

E8 Wypowiedź pisemna: https://bit.ly/3Nc0OxD

E8 Rozumienie tekstu czytanego: https://bit.ly/3lyk50D

 

Zapraszamy też do obejrzenia innych filmików z poradami dla 8-klasistów na naszym kanale YouTube Angielski ELC Online:

Co będzie na egzaminie ósmoklasisty? Rozumienie Tekstu Czytanego E8 angielski

https://youtu.be/lYM8Yz21cUE

Jak pisać, aby dostać więcej punktów na egzaminie 8-klasisty? E8 Wypowiedź pisemna

https://youtu.be/dXP6csXIAz0

Co będzie na egzaminie 8-klasisty z języka angielskiego? E8 rozumienie ze słuchu

https://youtu.be/ZHEn4ccBqlk

 

Kurs Angielskiego

Kurs języka angielskiego

Kurs Francuskiego

Kurs Portugalskiego

Kurs Hiszpańskiego

Kurs hiszpańskiego